Day 9: Besarnya Sayang Allah.

Monday, July 2, 2012
Hari ni dah start minggu baru sebenarnya. Minggu lepas tak sempat nak update, tapi sebab dah niat nak update by day on wards as a student nurse ni, kena update jugak what was happened.

hari ke 9, aku jaga 2 cubicle dari depan. cubicles ni okay je, sorang je yang pakai pampers dan yang lain mostly senang handle. boleh interaksi dengan baik malah tak terlayan pula. relatives pun apa kurangnya, siap ajak kita borak-borak lagi. hehe

Aku banyak mulut, banyak cakap. banyak melayan patients tapi kalau patients yang lemah semangat dan bila kita cakap-cakap dengan dia, dia still lemah semangat, aku pun jadi hilang semangat. yang ceria, aku boleh jadi muram sebab patient tu. teruk kan? kena ubah ni, x boleh expect patient semua sama sebab mereka memang tak sama. macam kalau orang expect semua nurse sama, semua doctor sama, tak boleh! sebab we all different. ada perangai masing-masing kan.

seorang patient, dia dah tua. umurnya baru je melepasi separuh abad. tiada isteri dan anak-anak pun takde menjenguk sebab sekolah. ada kakak sorang yang rajin menjenguk tapi sebab kakak pakcik bekerja so susahla nak datang hari-hari.

apa yang pakcik cerita, dan apa yang aku boleh simpulkan, Allah itu MAHA BESAR. dan setiap sakit yang dia bagi ada hikmahnya. mengikut pakcik, dia sangat tak jaga solat dulu. malah tak pandai solat pun. tapi arak dan judi, perempuan tak pernah sentuh. dosa meninggalkan solat itu, Allah. sangat besar. dalam Quran Allah menyuruh berkali-kali supaya mengerjakan solat. dan bila tengok keadaan pakcik, sayu hati. besarnya kasih sayang Allah pada pakcik. Dia memberi ujian sakit pada pakcik untuk mansuhkan dosa nya terdahulu. Terfikir, dosaku yang bertambun ni sampai bila nak bertangguh. sampai bila nak terus menerus melakukan dosa? sampai Allah tarik nikmat satu per satu nikmatnya? Allah.

Songeh patient, walau penat, cuba lah layan. kadang-kadang muka pun nak senyum tak larat tapi nasib baik ada kawan-kawan tegur ^___^

senyum, penawar penyakit :)

Dan bila takde kerja sangat, aku merewang di cubicle orang lain. nampak seorang patient, tidak terurus nampak. aku mendekati dia. Oh ini lah dia patient yang kawan aku cerita. dia orang Indon, ada masalah imegresen, nak ambil visa balik Indon dan macam-macam lagi. aku ada bercerita sedikit dengan Pak H ini. Nanti cerita jap lagi.

Moral untuk hari ke 9 ini, be kind to our God. Allah s.w.t just and fair. Terima kasih Allah, dan berdoalah supaya hidayah ini berkekalan. Walau diri ni bukanlah baik sangat, tapi usahakan untuk tahajud dan solat taubat setiap hari sebelum nikmat kesihatan ini pergi, sebelum nyawa ini berpisah dari jasad.

Assalamualaikum.

0 kuman:):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...