Day 15: Makcik, tiada harapan?

Tuesday, July 10, 2012
Hari last di Ward Medical female 7C sebelum kami masuk kembali ke ward ni 2 minggu akan datang. Mcm ward2 yang lepas, kami akan buat sesi bye2 kat patients. Ada sorang makcik umur 84 (tu pun bukan umur sebenar) sangat aktif. kitorang semua panggil dia atok cute. memang cute pun. walaupun dia dah tua tapi aktif, x macam orang sakit pun. sikit2 pergi toilet, jarang tengok dia baring atas katil tu.

Ada sorang lagi makcik, umurnya lagi muda dari atok cute tapi keadaan dia much worse compare dgn atok. ingat lagi masa first day aku masuk ward ni, makcik tu boleh cakap2 lagi. tapi memang seluruh badab kuning sebab ada liver failure (hepatic failure). dan macam2 penyakit lagi. beberapa hari lepas tu, Dr bagitahu makcik xde harapan dah untuk hidup. time tu aku tengok anak lelaki dia menangis sangat2. yela kan mak, sape tak sedih :(

Hari last aku dalam ward tu (minggu lepas 6.7.12) aku pergi kat makcik bisikkkan dia kalimah husnul khatimah. semoga Allah mudahkan. Dan masa tu dia reply balik apa aku cakap, cumanya aku tak faham. aku cuma anggukkan, sebak pula. astagfirullah :(
Sempat aku pesan dekat anak lelaki dia, supaya baca yassin dsb. utk mudahkan. Tak kira proses penyembuhan atau kematian, ayat Quran paling mujarab utk mengubat.

Macam tu lah berakhir hari ku di 7c. Sepanjang minggu, banyak yang dapat aku belajar. tambah sebab tu ward female. terfikir, dapat ke keluarga aku jaga aku kalau aku terlantar sakit nanti. macam mana keadaan aku bila aku sakit. sempat ke aku melalui umur2 tua mcm mereka. dan betapa bersyukurnya bila di usia ini, Allah masih kurniakan kesihatan yang baik. Peluang utk beramal ibadah dan buat kebajikan terbuka luas. Ruginya jika waktu muda dan sihat ini disia-siakan dengan amalan yang tidak akan membantu memperbaiki hubungan dengan Allah :(

*muhasabah*

Dan kisah patient Myanmar tu, suami dia sangat tabah. sangat kuat. Kagum! bertuah dia dapat suami yang jarang-jarang orang boleh dapat. sanggup jaga isteri yang tak dapat penuhi keperluan dia dah, tak dapat jaga anak-anak dah, dan pada usia yang baru pertengahan 30. aku sangat KAGUM!

Mencari cinta Allah, dengan penuh keyakinan, Allah akan anugerahkan suami yang terbaik. *haveFAITH*

Sekian, assalamualaikum.

0 kuman:):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...