Day 22: Kematian

Friday, July 20, 2012
Masuk ward, wah! sikitnya orang. Banyak katil-katil kosong. Cubicle aku, 4 org je. Tapi sekejap je, dengan kepamtasan kilat, tiba2 ward tu penuh! Patient tukar cubicle la, patients discharged, patients admitted. Sibuk! Aku dan kawan2 ke hulu ke hilir, yela, nurse suruh buat tu buat ni. macam-macam. Tapi happy. Sebab ada kerja nak buat. tak sempat nak rasa bosan, dah pukul 2 dah :D

Masa tengah sibuk-sibuk tu (sempat je nak berborak, konon je busy kan), salah seoramg kawan aku datang,

"Patient semalam yang kite inject L.O"

Innalillah. At first aku tak percaya. Sebab pakcik tu tak sangka sangat. memang dia koma tapi tapi. aku terus pergi katil pakcik dan tengok anak dia menangis. Yes, he passed away. Innalillah wa inna ilaihiraajiun.

Aku dan seorang kawan dan satffnurse buatkan last office utk pakcik. First time. 

Siapkan barang2 nak sponging pakcik, kain nak balut, kain nak ikat, plastik utk buang segala wayar dan tube yang melekat kat badan pakcik dan paling penting surat kematian. 

Aku berpakaian lengkap, gown, mask, gloves. Ready nak mandikan pakcik dan buat apa yang patut. Sayu dlm hati. Inilah! inilah hakikat hidup. pada usia 70tahun, pakcik meninggal dunia. menemui alam yang kekal abadi. tapi kita belum tentu sampai ke umur itu. mungkin esok lusa kita tak tahu. dan betapa bersyukurnya Allah masih memanjangkan umur utk bertemu dgn RAMADHAN kali ini. Kita tak tahu ajal kita, bersyukur setiap hari dgn nikmat Allah berikan. setiap saat adalah tanda kasih sayang Allah supaya kita menyesali setiap dosa dan bertaubat hanya padaNya. Mungkin kematian pakcik sebagai teguran pada aku. Yang sokmo galok. yang sering lupa dan lalai, untuk menyambut Ramadhan kali ini, moga Allah permudahkan dan Dia meredhai kita semua.

Happy Ramadhan 1433H! 

*nak sangat dapat pergi masjidil haram dan masjidil nabawi sebelum menghadap Illahi buat selama-lamanya*

0 kuman:):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...