Day 8: Adventure and Fun Day (II)

Thursday, June 28, 2012
Hari ni, seronok! hehe. rasa tak heavy sangat kerja. rasa staffnurse baik. rasa patient cooperate sangat. rasa ward tu macam rumah.

sebab, tak banyak kerja sangat. bila staffnurse tak nyuruh kitorang pergi sana situ, banyak la sikit masa kitorang dengan patient dan memang tu pun aim kitorang. boleh interview patient. tahu diagnosis mereka dsb.

hari ni sekali lagi pakcik chinese tu BO. hari ni manyak punya maa HUK! tapi aku tolong dua orang kawan aku je hehe. jahat tak hihi. sebab aku amek part untuk check vital signs cubicle kitorang. tapi ya Allah hari ni lagi susah sebab patient macam tak nak bagi kerjasama. time kawan2 aku tengah bersihkan tu boleh dia tertidur hehe. comel la macam baby ^^,

first tu macam kawan aku geram la sebab badan dia berat kalau nak angkat tambah lower limb dia sakit. pastu boleh pulak tidur hehe. tapi aku amek part tu tak serious. maybe pakcik tu dah nyanyuk sebab sangat tua dah. dan aku boleh pulak gelak2 bila pakcik tu tertidur. sebab aku taknak benda kecil mcm tu spoil mood aku hehe. so just take it easy. dan normal la bila orang tak nak bagi cooperation untuk kebaikan diri dia sendiri kita (nurse) akan rasa marah dan malas nak amek kesah, benda tu sangat normal sebenarnya tapi kita kena control sikit. lagi banyak lagi bagus actually :p

dan aku interview patient yang asalnya dari Indonesia. dalam cubicle aku ada 2 orang foreigners. orang bangladesh kot sorang lagi.tak pasti sebab tak berapa nak faham dia cakap. diorang ni orang susah la jugak. yang pakcik indon tu dah 2 kali accident. dan effect at the same leg. kesian sangat. ramai lagi patients yang aku greet tadi, ada yang baru 19 tapi dah hilang satu kaki. ada yang 20 tahun dan sekarang hanya mampu terbaring atas  katil dengan tracheostomy dan wayar penuh. macam-macam kes dan mostly memang terlibat dengan accidents.

iktibarnya, bawalah kenderaan anda dengan cermat. tak kira apa pun jenis kenderaan anda pandulah dengan cermat. supaya tak bagi effect buruk pada masa depan untuk kita sendiri dan orang lain jua. effect dia bukan sehari dua tapi seumur hidup. hilang kaki, kudung tangan, lumpuh. nauzubillah.

namun setiap yang Allah takdirkan pasti ada hikmah. semoga semua patients redha dan berserah diri pada Pencipta segala aturan ini. Allahumma shafahum! semoga Engkau sembuhkan mereka.

Assalamualaikum!

0 kuman:):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...