Day 7: Adventure and Fun Day (I)

Thursday, June 28, 2012
Semalam aku pergi hantar patient buat CMR (cement ape ntah) patient yang berbangsa orang asli. dia baru 16 tahun tapi tak belajar dah. accident motor dan tulang femoral kiri patah. masa nak pergi hantar patient, aku ni first time prepare trolley untuk patient, nak tolak bagai. agak kalut dan ada jugak la yang kena bebel tapi tu biasa la kan, budak baru belajar, memang kena tegur. dan alangkah bahagia nya kalau teguran tu membina tanpa unsur mencemuh dan menyindir =.="

dan taknak pula cerita pasal doktor. biarlah dia dengan perangai dan piil dia, aku percaya mereka orang yang sangat baik sebenarnya. dah beribu patients barangkali yang mereka ubati so bersangka baiklah :)

pergi buat cement untuk adik tu, doktor dah bagi ubat pelali tapi adik tu tak tidur. katanya tak mengantuk. sebab nak cement tu kita nak betulkan tulang dia yang patah tu supaya bersambung balik jadi agak sakitla dan   sebenarnya memang sakit. adik tu punya la meraung dan menangis. kesian dia. staffs yang berbaju ungu (taksure apa nama profession diorang) pegang kaki kanan adik tu taknak bagi dia menendang sebab memang terlalu sakit. pakcik yang buat semen tu sempat lagi ejek aku dgn kawan aku kononnya kitorang student year 1 ni penakot sebab duduk belakang pintu apa la. haih, tak kisah la pakcik. =.=

lepas tu balik dari buat CMR untuk adik tu terus aku bergegas buat vital signs. lepas tu ada pakcik berbangsa cina BO. aduh! ni lemah semangat ni huhu. ni first time nak basuh BO orang ni. tapi kuatkan semangat jugak. kesian pakcik tu, dah tua, xleh gerak lagi. agak-agak dia mesti tak selesa dengan pampers penuh macam tu. aku dan sorang kawan prepare barang-barang nak basuh BO pakcik tu. ada sorang relative dia yang tolong tapi memang berpeluh renjat la aku. sebab sangat berat! dekat dengan sejam baru selesai. huhu. minta maaf sangat pakcik!

perasaan aku time basuh BO patient, ya Allah! mulianya kerja nurse. honestly bukan nak puji angkat bakul sendiri ke apa sebab aku percaya dan hormat semua profession. semua ada kepentingan dalam organisasi masyarakat. dan nursing. aku tabik sangat nurse. mereka basuh berak patient, care patient, mandikan, dan buat perkara yang orang lain tak ingin buat atau xnak pun buat. even family sendiri pun ramai yang tinggalkan mereka bila mereka dah tak upaya. huhu mintak jauh sangat.

sebab tu, kasih sayang tu sangat tidak boleh dijual beli. aku suka dan kagum bila tengok isteri setia teman suami yang terlantar, mandikan mereka, suapkan dan jaga suami dengan penuh kasih sayang. mungkin itula cinta yang betul-betul cinta hehe.

apa lagi ye,tu je kot. dah tak ingat sangat. tapi setiap perkara banyak ibrah dan pengajaran untuk diri yang punya seribu sejuta kelemahan ni. peluang untuk berdakwah terbuka tinggal nak guna je. doakan aku ye! semoga walau dengan seukir senyuman dapat menyejukkan hati mereka dan meringankan sakit mereka. semoga Allah sembuhkan mereka semuanya!

0 kuman:):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...