Kematian Osama bin Laden: Respon Saya

Tuesday, May 10, 2011
Jika benarlah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam, maka saya sebagai seorang Islam mendoakan rahmat dan keampunan Allah SWT untuk Osama bin Laden yang merupakan saudara saya di dalam Islam.
Inilah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya. Sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara Muslim yang lain.
Adapun keterlibatan Osama bin Laden dengan keganasan, saya serahkan kepada Allah SWT kerana ia masih belum terbukti melainkan melalui propaganda yang dipelopori oleh Amerika Syarikat. Jika benar beliau terlibat dengan keganasan, sudah tentu saya tidak menyokong keganasan tersebut.
Bagaimanapun keterlibatan Osama dengan keganasan masih lagi merupakan berita samar yang tidak dapat disahkan, namun keterlibatan Amerika Syarikat sendiri dalam keganasan sudah terbukti. Ini jelas dengan serangan terhadap Afghanistan dan Iraq yang menghancurkan kedua-dua negara ini dengan tujuan mencari senjata pemusnah yang tidak dapat dijumpai sehingga ke hari ini.
Apa pula tindakan Amerika Syarikat terhadap Israel yang terang-terang melakukan keganasan di bumi Palestin? Bukan sahaja tidak bertindak, bahkan Amerikalah yang kuat menyokong Israel.
Justeru, jika Osama dianggap sebagai pengganas, maka Israel lebih patut disebut sebagai ganas dan penyokongnya Amerika Syarikat juga tidak boleh lari dari digelar sebagai ganas. Inilah yang saya tegaskan kepada Duta Besar Amerika Syarikat yang datang ke pejabat saya pada 28 April 2011 yang lepas, bahawa sepasang selipar pun tidak boleh dirampas dari tuannya yang berhak, apatah lagi sebuah negeri yang berdaulat seperti Palestin, lebih-lebih lagi tidak berhak untuk dirampas oleh Israel.
Adapun mereka yang berkata bahawa dunia lebih selamat dengan kematian Osama, saya anggap kenyataan tersebut sebagai tidak cermat dan hanya bertujuan menampakkan diri sebagai penyokong Amerika. Jika dunia lebih selamat dengan kematian Osama, adakah dunia juga lebih selamat dengan kewujudan Amerika?
Sekian, wassalam.
Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat
Pejabat Menteri Besar Kelantan.
Bertarikh : 30 Jamadil Awal 1432H bersamaan 3 Mei 2011M
blog tuan guru disini

Zuhud :)
Assalamualaikum all :)
Alangkah malunya aku bila aku dah interpret banda bukan-bukan pasal Osama. Tapi Tokguru sangat husnu zon (bersangka baik) dan sangat rasional pendapatnya. Alangkah indahnya negara Malaysia jika Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang memerintah. Tentu harga gula tak dinaikkan. PM ni memang anti gula ke apa? Asyik naikkan gula je. Mengom betol opppsss. Jom kita cuba pemerintahan PAS.  Aku yakin pasti lebih baik teramat baik jika dibandingkan dengan sekarang. Tak percaya? Belum cuba belum tahu, sudah cuba jatuh cinta InsyaAllah.
Sekian.

3 kuman:):

jay JIYI at: May 11, 2011 at 1:48 AM said...

i agree dear :)
aku pon dah baca kat blog tok guru sebelom ni. meme teramat betol lah respons gituh. mg tau masa kat umah hari tuh,ak tgk kat tb respons najib tau. buleh yo oyap,mujur lah pengganas dah tadop bla bla bla.lebih kure gitu la ayat dio. kengkadang terasa malu gi-la kot nk ngaku kito ni rakyat dio.haiyoo :(

zatty at: May 12, 2011 at 1:48 AM said...

ketua dasat dah lonie..
tapi kalu buleh xsir bui cino memerintah
kalu dop nati susoh la kto..
ore cino lamo dh rancang nk perintah mesia..
tapi kalu ore melayu hk tamak jd ketua gk ginie la jd..xtau la...

niesz at: May 15, 2011 at 12:40 AM said...

heee..bak kate org xkenal maka tak cinta,..heee...tul x..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...