Menjejak ke Barzakh

Friday, December 30, 2011
Assalamualaikum.


Hari ini 30 Disember 2011. Haruman 2012 makin mewangi. Semakin menghampiri. 
Ajakan kubur juga makin bersungguh. Mengingatkan tarikh undangan.


Alhamdulillah. Syukur pada Allah masih menghidupkan aku, masih memberi nikmat dan masih memberikan aku peluang untuk bernafas dalam nafas Islam.


Semakin dekat jugalah aku untuk berada di kamar barzakh. Izrail makin kerap menjengukku. Semoga kita peroleh pengakhiran yang baik.


Dikhabarkan, kubur itu selalu menunggu kehadiran kita. Jika orang yang soleh, maka bersoraklah kubur itu. Gembira menyambut kedatangan kita. Namun jika kita adalah orang yang kufur dengan Allah, maka laknatlah kubur keatas kita.


Kita mungkin lahir pada tahun yang sama, atau mungkin tidak. Tahun depan kita akan membilang umur masing-masing tapi, betapa dekatnya kematian yang tak dapat dibilang. Dekatnya kematian.  


Pada tahun baru 2012 ini, kuharap ku lebih bersedia untuk menghadapi kematian. Ku harap Allah memudahkan urusan akhirat aku beribu kali ganda berbanding dunia. Semoga kuburku menjadi tempat rehatku, bukan tempat aku diazab seksa. Nauzubillah.


Aku pohon kemaafan, atas segalanya. Segalanya yang aku sendiri pun tak terkira kesilapanku. Maaf andai terasa hati, maaf andai aku pernah berburuk sangka, andai aku pernah menceritakan keburukanmu kepada yang lain, maaf andai aku mengumpat dibelakangmu, maaf andai teguranku mengguris hatimu maaf atas akhlak dan perangai yang mengada-ada dan tidak ikhlas. Maafkan andai bermacam-macam lagi. Halalkan segala dosaku padamu. Semoga diakhirat sana kita berjumpa sebagai kawan, bukan musuh. ^^


Sebarang hutang, ketidakpuasan boleh terus bagitahu. Semoga kita boleh hidup dengan lebih aman dan suci di tahun 2012 akan datang dan bebas dari azab kubur, api neraka dan fitnah akhirat. InshaAllah =)


Selamat Tahun Baru 2012..

0 kuman:):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...