beberapa cerita. :)

Wednesday, February 16, 2011
assalamualaikum :)

salam maulidur Rasul semua.
I hope I can meet Him and be His beloved. and I pray we all can be His ummat yang terbaik :)

ya Rasulullah s.a.w

:)

there are some stories aku nak share tentang Kekasih mulia kita ni

skroll

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

KISAH PERTAMA!




pada satu hari, Rasulullah s.a.w telah berdoa pada Allah di hadapan Aisyah r.a:

'Ya Allah, ampunkan lah dosa Aisyah yang lampau dan kemudian'
kemudian Rasulullah bertanya pada Aisyah, adakah kamu gembira wahai Aisyah?

ya Rasul Allah, masakan aku tidak gembira apabila seorang yang bersih jiwanya dan sangat mulia mendoakan aku.
wahai Aisyah, ketahuilah bahawa, itu adalah doaku pada ummatku di setiap malam.


---

subhanallah! tika habib menceritakan hal ini, jelas terang benderang betapa cintanya Rasul s.a.w pada kita. tapi diri ini, jarang2, kadang2 sahaja berselawat dengan ikhlas pada Nabi junjungan.
huhuhu!

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

KISAH KEDUA!
pada satu hari, jenazah orang yahudi telah melalui baginda s.a.w. Jelas di wajah baginda s.a.w kesedihan. Sahabat pun berkata pada baginda bahawa jenazah itu adalah seorang yang bukan Islam. Lalu baginda berkata,

' Setiap yang mati tanpa dia sempat beriman, ia adalah satu kesedihan di hatiku'


---

adakah baginda gembira dengan keislaman kita? jika pada yang kafir pun baginda sayang, apatah lagi kita yang mengaku beriman pada Allah dan Rasul ini? Tentu berlipat ganda kasih sayang baginda pada kita kan? :)

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


KISAH KETIGA!



Pada suatu ketika, seorang ulama' yahudi (zaid) telah datang menemui baginda s.a.w untuk meminta hutang. Dia datang meminta dengan biadap dan mengeluarkan kata-kata yang menyakiti baginda s.a.w. Padahal mengikut perjanjian, hari itu bukanlah hari rasulullah s.a.w. janjikan untuk membayar hutang baginda (zaid datang awal minta hutang). Seorang sahabat, berasa marah dan bengang dengan kelakuan si yahudi ini lalu sahabat tersebut memarahi si yahudi ini.

kamu tahu kan sifat seorang sahabat, mana mungkin dia mampu melihat kecintaannya yang teragung di maki hamun.

tapi, tindakan Rasullullah s.a.w?

Baginda langsung tidak memarahi yahudi ini malah hanya bersikap tenang.lalu,
baginda s.a.w berkata pada sahabatnya,
 ' bayarlah hutang Zaid ini malah tambahkan bayarannya.'
sahabat berasa hairan.
'bayaran yang lebih itu adalah sebagai ganti kamu bersikap biadap padanya'

si yahudi lantas berkata.
'benarlah engkau ini adalah utusan Allah yang mulia. Di dalam kitab telah menceritakan bahawa rasul itu bersikap santun. semakin dicabar, semakin bertambah kesantunannya. aku datang hanya untuk mengujimu. Kini aku bersaksi bahawa TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD PESURUH ALLAH.'


---

masyaAllah! mampukah aku untuk mencontohi sifat itu. Lihat perangai kita (aku) dengan orang bukan seagama dgn kita. kadang2 kita terlepas pandang. akhlak yang kita tunjuki pada mereka mungkin boleh jadi penyebab mereka mendapat Huda dari Allah. huhu! muhasabah!

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

KISAH KEEMPAT!



Seorang sahabat bernama Sufiyyan Athauri, beliau tidak melangkah melainkan dengan berselawat pada Nabi s.a.w. apabila ditanyakan kenapa, beliau menceritakan:

'Sebelum ini, aku telah pergi menunaikan haji bersama dengan ayahku. Di sana ayahku telah meninggal dunia, dan ketika itu muka ayahku amat hitam. Pada saat itu juga, aku telah tertidur di sebelah jenazah ayahku itu dan aku telah bermimpi berjumpa dengan Nabi s.a.w dan aku melihat dalam mimpiku muka ayah ku menjadi putih bersih dan lebih cerah dari yang biasanya. Apabila aku terjaga dari mimpiku, aku melihat mimpi itu menjadi kenyataan apabila muka ayahku yang hitam tadi menjadi putih'

Ayah beliau ini merupakan seorang yang tidak sealim mana tapi ayah beliau tidak lekang dari berselawat pada baginda. Lantas dengan itu, selawat itu telah memberi syafaat padanya.


---

baikkan Nabi? baikkan Allah? selawat sahaja, diampunkan dosa yang berlambak.masalah sekarang, kita pula yang malas dan jarang berselawat huhu! ruginya...:(

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

itu sahaja kisah yang aku mampu kongsi untuk hari ini. ada lagi kisah pasal rasulullah s.a.w  nanti aku cerita lain kali. aku dapat cerita ini dari Ustaz Muhadhir, dan Habib Ali. credit to them :)

salam maulidur Rasul kawan-kawan.

semoga kita dapat mengamalkan sunnah2 rasulullah s.a.w dan mendapat syafaat dari baginda s.a.w kelak.

banyakkan berselawat. sambil tunggu makanan kat cafe, selawat. sambil tunggu bilik air, selawat. sambil tunggu kawan reply mesej, selawat. sambil tunggu Internet loading, selawat!

semoga kita dapat rahmat dari Allah subhanah wa taala dan syafaat dari baginda s.a.w.

itu yang amat kita dahagakan nanti. syafaat baginda s.a.w.

mencintai Rasul, sama seperti mencintai Allah
menyakiti Rasul, sama seperti menyakiti Allah.

:)

salam maulidur rasul sekali lagi.

ini menarik. jom baca!


4 kuman:):

tiEra at: February 16, 2011 at 1:50 PM said...

thanx for the great post:)

salam maulidur rasul:)))(walaupown dah lmbt)hehehe

ermayana a.k.a mrs mahzan at: February 16, 2011 at 4:56 PM said...

good story for sharing...

sAyOobAeQ at: February 17, 2011 at 1:24 AM said...

to tiera and ermayana :

tenz! salam maulid rasul, selamat mengamalkan sunnah :)

shameel Iskandar at: February 17, 2011 at 10:07 PM said...

Salam ukhwah dan salam maulidur rasul.

Trima kasih atas info yg menarik. mudah-mudahan ia menyumbang ke arah mendekatkan hati kita kepada Rasulullah S.A.W. Moga Nabi S.A.W sentiasa dekat dihati meskipun semakin jauh di mata(dari segi jarak baginda meninggalkan kita).

Baginda terlalu menyanyangi umatnya. sblm wafat baginda selalu menyebut ummmati, ummati(umatku). Tapi sayang, ramai antara kita yang tidak pernah ambil tahu dan ambil peduli tentang Rasulullah S.A.W kecuali berarak tika maulidur rasul sahaja.

Marilah kita perbanyakkan selawat kepadanya. mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan umat yang baik dan mendapat syaafaat di akhirat nanti.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...