Rasa Macam Nak Jadi Alien pula

Monday, March 19, 2012

Menjadi Alien Itu Bergaya Tahu..?

[Kredit]

Ketika orang lain memilih kerja yang menjanjikan gaji besar dan kedudukan yang tinggi, saya memilih kerjaya yang memudahkan saya untuk berdakwah, berbulatan gembira dan bersama ikhwah seperjuangan.

Tatkala orang lain memilih untuk menghabiskan hujung minggu bersama keluarga, berlibur dan bergembira di taman-taman rekreasi atau kompleks beli-belah, saya memilih untuk menghadiri konferens riang bersama ikhwah tersayang.

Ketika orang lain memilih untuk menghabiskan duit gaji mereka membeli baju baru, kasut berkilat, jam tangan berjenama dan entah apa-apa lagi aksesori diri, saya memilih untuk menggunakan duit gaji saya untuk kegunaan dakwah dan tarbiyah. 

Tatkala orang lain merasakan tidak salah bergaul mesra sesama lelaki dan wanita, malah menggalakkannya pula kerana alah tidak koolah kalau tidak mempunyai rakan-rakan rapat berlainan jantina! Err. Saya memilih untuk menjaga kehormatan diri dan menunggu dengan penuh sabar apa yang halal untuk saya.

Ketika orang lain merasa geli-geleman untuk makan bertalam, salam berlaga-laga pipi dan bertepuk-tampar riang gembira sesama jantina, saya memandang ke hadapan, tidak sabar-sabar untuk melakukannya kerana dapat merasakan betapa basahnya ukhuwwah fillah itu. 

Tatkala orang lain menghabiskan masa-masa lapang mereka dengan menonton wayang, bermain game entah bermacam jenis dan rupa serta berseronok berfoya-foya dengan dunia, saya cuba memenuhkan masa yang ada dengan ingatan kepadaNya, dengan alunan ayat-ayat chentaNya dan apa-apa sahaja aktiviti yang menjadikan saya lebih dekat kepadaNya.

Ketika orang lain merasakan betapa singkatnya usia di dunia maka dunia dan segala isinya adalah segala-galanya, saya katakan kepada mereka ini, "Hidup hanya sekali; mengapa mahu sia-siakannya dengan dunia yang fantasi sedangkan sorga yang abadi sedang menanti?" 

Tatkla orang lain merasakan bahawa Islam itu mengongkong mereka dan mereka perlu diberikan kebebasan mutlak sesuai dengan kehendak dan kemahuan mereka, saya katakan kepada mereka ini; "Hidup hanya sekali; mengapa mahu bazirkannya dengan menjadi hamba yang ingkar dan derhaka kepadaNya..?"

Ketika orang lain merasakan dakwah itu hanya kerja dan profesion ustaz dan ustazah sahaja, tatkala mereka merasakan tugas dakwah itu tidaklah menjadi tanggungjawab mereka dan dakwah itu kolot dan jumud, saya memilih dakwah sebagai cara hidup saya kerana saya adalah dakwah dan dakwah adalah saya!

Dan semua ini gara-gara sepotong hadith:

"Islam akan datang dalam keadaan asing, dan akan kembali asing. Maka beruntunglah orang-orang yang asing."
[Hadith Riwayat Muslim]

Ya Allah, sekiranya inilah harga yang perlu aku bayar untuk menjadi asing, maka aku rela untuk membayarnya. Aku rela untuk terus berada dalam jual-beli ini. Kerana aku mahu terus menjadi asing!

Anda ingin bersama-sama saya menjadi alien di planet yang asing ini..?
dari:
angelpunpakaigucci

0 kuman:):

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...