Indah Khabar dari Rupa

Thursday, February 16, 2012
Bismillah..


Allah maha Mengetahui. Dia tahu segala-galanya sehingga bilangan daun yang gugur ke bumi pun tidak terlepas dari pandanganNya. Apatah lagi hati kita, setiap yang difikirkan, yang terlintas. Segala hasrat, segala niat, segala keinginan, segala kesedihan dan kegembiraan, segala prasangka tidak pernah terlintas dari pengetahuanNya.


Banyak benda yang mengganggu aku. Begini susahkah untuk menjadi baik? Untuk menjadi seorang yang sentiasa pemurah kepada kawan, menjadi seorang gadis yang terjaga hatinya, menjadi seorang daie yang tahu hala tujunya, dan menjadi hamba yang sentiasa dekat dan menjadikan hidup dan mati hanya untukNya. Begini susahkah? Malam ini, aku punya azam. Ya azam yang lebih jelas untuk menjaga hati aku dari terus biarkannya terkotor dengan pandangan bukan muhrim. Mahu menjaga diri aku dari mencemar zuriat aku. Menjaga diri dari membiarkan pahala-pahala aku terlepas dari genggaman sebab selalu mengumpat.


Zahir aku mungkin kelihatan seorang yang baik. Dan aku memang ingin menjadi seorang yang baik, tapi hakikatnya aku sangat punya banyak kelemahan. Tidak ada pujian yang layak utk aku yang sangat banyak kekurangan ini.


Ya Allah, tetapkan hati aku untuk sentiasa menjadi yang lebih baik. Untuk tidak mengulangi kesilapan dan dosa-dosa yang pernah membuat aku jauh dariMu. Perit dengan kegelisahan dosa dan aku sangat nak jadi orang yang sentiasa berterusan dalam ibadah dan segala macam aspek lain. Biarpun segala azam ini susah untuk dilaksanakan, aku percaya dihadapan pasti ada kesan dan ibrah yang lebih baik. Biarlah hati sakit untuk melakukan kebaikan dari jiwa dan iman terus terseksa dengan kemaksiatan. Sentiasa positif pada orang lain sudah, now its time to be positive to myself. MYSELF.


Allah mengurniakan hidayah bukan selalu, jadi hargainya. Setiap kali Allah detikkan untuk berubah dan meninggalkan maksiat, itulah saat Allah menyalurkan hidayahNya pada kita. Rebutlah sebab tak semua orang dapat peluang itu dan belum tentu kita akan dapat lagi pada masa hadapan.


Saya mendoakan yang terbaik untuk diri saya dan kawan-kawan sekalian. Setiap manusia ada potensi untuk berubah, grab it and accomplish it. Inshaallah kita akan menjadi hamba yang terbaik disisiNya.


^^

2 kuman:):

farahadlina at: February 16, 2012 at 5:45 AM said...

anis baek :) sayoobaeq kan<3

Ad-Dien at: February 19, 2012 at 1:58 AM said...

Fasobrun jamil ya ukhti..
InsyaAllah, moga Allah memudahkanmu istiqamah di jalanNya, amin.
jemput ke laman WADi untu menimba dan menyebarkan ilmu insyaAllah.

Tauhid Menurut Imam Syafie dan Ulama' Syafieyyah

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...